Lägenheten
Allmänt
Som hyresgäst har du vissa skyldigheter. Att vårda din bostad och visa hänsyn till dina grannar.
I broschyren ”Välkommen som hyresgäst” som du får tillsammans med ditt kontrakt hittar du råd & tips om hur du bäst vårdar din lägenhet.
Det ska vara lugnt i fastigheten mellan kl. 22.00-07.00.
Ansvar
Du som hyresgäst ansvarar för:
- Underhåll av egna installationer såsom persienner, disk- och tvättmaskin.
- Förbrukningsmaterial som lysrör, lampor, glimtändare, fläktfilter, batteri till brandvarnare och säkringar i de fall proppskåpet är placerat i lägenheten.
- Rengöring av fläktfilter, ventilationsdon, spaltventiler, renssilar, golvbrunn, vattenlås samt avrinningsrör för frostvatten i kylskåp eller liknande.
- Skötsel av uteplats i anslutning till bostaden.
- Borttappade nycklar. Vid borttappade lägenhetsnycklar, kontaktar du genast kundtjänst. Därefter byts låset ut.
- Låsbytet debiteras dig som hyresgäst.
Snöröjning och halkbekämpning på din förhyrda parkeringsplatser.
Hemförsäkring
Du som hyresgästen förbinder dig att teckna och vidmakthålla en hemförsäkring. För att teckna hemförsäkring, ta kontakt med ett försäkringsbolag.
Säkerhet
Brandvarnare:
- Det är obligatoriskt med brandvarnare i lägenheten. Vi som hyresvärd ansvarar för att brandvarnare ska finnas i din lägenhet och du som hyresgäst ansvarar att den fungerar.
- Skulle batteri i brandvarnaren ta slut, ansvarar du för att batteriet byts.
- Saknas det en brandvarnare i din lägenhet, kontakta kundtjänst.
Brandrisk
Trapphus, loftgångar samt källargångar ska alltid vara fria från sådant som är brännbart eller hindrar framkomlighet. Även barnvagnar eller annat brännbart är inte tillåtet att förvara i trapphus.
Observera att även cyklar och privat egendom är förbjudet är förvara i trapphus, även dessa blockerar utrymningsvägar samt utgör en brandrisk.
Allt som försvårar framkomlighet för räddningspersonal är inte tillåtet att förvara i trapphus.
Dörrarna till våningsplan, trapphus, källarkorridorer och garage ska alltid hållas stängda, för att förhindra spridning av eventuell brand.
Säkerhetsdörr
Är du intresserad av att uppgradera din lägenhetsdörr till en säkerhetsdörr?
Kontakta kundtjänst för mer information.
Trygghetsjour
Vi hänvisar till information i trapphuset.
Vad ska jag göra om jag får skadedjur/ohyra i min lägenhet?
Kontakta kundtjänst på telefon 0771-18 82 20 måndagar – fredagar kl 08:00-11:00. Vid akuta ärenden när kundtjänst har stängt kontakta Anticimex på nummer 0752-451 000 och uppge boende hos SBF.
Vart vänder jag mig om jag vill anmäla en störning?
Kontakta kundtjänst på telefon: 0771-18 82
20, måndagar – fredagar mellan kl 08:00–11:00. Övrig tid ringer du
jouren.
Boende i Borgholm, Kalmar, Karlskrona, Luleå och Skellefteå: 0771-12 11 11 (Riksbyggen)
Övriga orter: 020-77 85 00 (Axcell/Securitas)
Värme
De flesta av våra fastigheter har prognosstyrda system för att ge våra hyresgäster jämn värme under dygnets alla timmar. Det kan uppfattas konstigt mot traditionella system som går på utetemperaturen då värmen på elementen inte följer den utan ligger ca 12 timmar före då fastigheter är tröga med att reagera. Elementen har därför oftast mindre värme på morgonen och börjar värma redan för natten under eftermiddagen när det är som varmast ute.
Människan har en temperatur på runt 37 grader därför kan elementen kännas kalla upp till ca 30 grader även om de då värmer lägenheten som ska hålla 20-21 grader.
Trivselregler
För att alla som bor hos SBF skall trivas måste alla ta hänsyn till varandra.
- Det är lyhört i fastigheterna så tänk på dina grannar om du ser på TV, lyssnar på musik eller har fest.
- Paraboler får inte fästas i fasaden eller balkongen. Den måste vara placerad på insidan av balkongen. Detta gäller även balkonglådor.
- Husdjur ska vara kopplade när de befinner sig i området. Viktigt att alla tar upp efter sina husdjur då vi har många barn som leker i våra grönområden.
- Det är inte tillåtet att parkera utanför garagen eller inne på gården.
- Parkera cyklar i cykelställen. Inga cyklar får finnas inne i entréerna.
- Det är inte tillåtet att ställa något utanför sin dörr eller i trapphuset.
- Det är inte tillåtet att grilla på balkongen.
- Det är inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen såsom trapphus och tvättstuga.
- Mata inte fåglarna från balkong eller fönsterbleck. Det faller till marken och kan locka till sig råttor och andra skadedjur.
- Sortera rätt i miljöhuset och kör det som inte får vara där till närmsta återvinning.
- Skaka mattor ute på gården. Om du gör det från balkongen eller fönstret riskerar grannen att få in det i sin lägenhet om de har fönstret öppet.
- Till- och frånluftsventilerna ska alltid vara öppna för att få bästa ventilation i lägenheten.
Du har väl registrerat dig som hyresgäst på Mina Sidor?
På Mina Sidor hämtar du information som rör fastigheten du bor i och gör din serviceanmälan.
Serviceanmälan
Du kan göra din serviceanmälan via Mina Sidor eller ringa på 0771-18 82 20, måndagar – fredagar mellan kl 08:00–11:00.
Vill du hellre skicka ett mejl kontaktar du oss på kundtjanst@sbfboservice.se.
Akuta ärenden – jour.
Kontakta kundtjänst på telefon: 0771-18 82 20, måndagar – fredagar mellan kl 08:00–11:00.
Övrig tid ringer du jouren.
Boende i Borgholm, Kalmar, Karlskrona och
Skellefteå: 0771-12 11 11 (Riksbyggen)
Övriga orter: 020-77 85 00
(Axcell/Securitas)
Vart vänder jag mig om något är sönder eller ej fungerar i lägenheten?
Gör en serviceanmälan via Mina Sidor, telefon eller mejl.
Snöröjning och halkbekämpning på din förhyrda parkeringsplatser