Hyresgäst hos SBF

Att bo i hyresrätt är flexibelt och bekvämt. Tillsammans skapar vi en trivsam miljö där vi tar hand om fastigheten och du om lägenheten. Här ger vi dig tips på hur du bäst tar hand om din bostad, delar gemensamma trivselregler och annat som är bra att veta för dig som hyresgäst.

Som ny hyresgäst får du också broschyren ”Välkommen som hyresgäst” tillsammans med ditt kontrakt. Där hittar du mer information, tips och inspiration.

Vi finns här för dig

Som hyresgäst kan du enkelt kontakta oss dygnet runt via Mina sidor. På vardagar når du oss även via telefon. Här hittar du alla kontaktuppgifter du behöver och en enkel guide över var du ska vända dig i olika ärenden.

Ansvar och trivsel

Som hyresgäst har du vissa skyldigheter, det handlar allt från att vårda din bostad, visa hänsyn till dina grannar och se till att ditt hem är försäkrat.

Du som hyresgäst ansvarar bland annat för:

  • Teckna och vidmakthålla en hemförsäkring. Kontakta ett försäkringsbolag för frågor och hjälp.
  • Underhåll av egna installationer såsom persienner, disk- och tvättmaskin.
  • Förbrukningsmaterial som lysrör, lampor, glimtändare, fläktfilter, batteri till brandvarnare och säkringar i de fall proppskåpet är placerat i lägenheten.
  • Rengöring av fläktfilter, ventilationsdon, spaltventiler, renssilar, golvbrunn, vattenlås samt avrinningsrör för frostvatten i kylskåp eller liknande.
  • Underhåll och skötsel av din uteplats. Håller du uteplatsen välvårdad bidrar du till den allmänna trivseln i ditt område. Rena rabatter och plattor, klippt gräs och klippta häckar ger en trevlig boendemiljö för alla.
  • Snöröjning och halkbekämpning på din parkeringsplats. Tänk på att skotta bort snösträngen som kan bildas i kanten av din parkeringsplats och utanför din garageport, när vi har snöröjt på parkeringsområdet.
  • Snöröjning och halkbekämpning vid egen ingång eller egen trappa.
  • Borttappade nycklar. Vid borttappade lägenhetsnycklar, kontaktar du skyndsamt kundtjänst. Om låset behöver bytas debiteras du som hyresgäst.

Vi vill att alla som bor hos SBF ska trivas. För att underlätta er vardag har vi tagit fram gemensamma trivselregler.

  • Det ska vara lugnt i fastigheten mellan kl. 22.00-07.00.
  • Det är ofta lyhört i fastigheterna så tänk på dina grannar om du ser på TV, lyssnar på musik eller har fest.
  • Husdjur ska vara kopplade när de befinner sig i området. Viktigt att alla tar upp efter sina husdjur då vi har många barn som leker i våra grönområden.
  • Det är inte tillåtet att parkera utanför garagen eller inne på gården.
  • Parkera cyklar i cykelställen. Inga cyklar får finnas inne i entréerna.
  • Det är inte tillåtet att fästa något i fasaden eller låta något hänga ut från balkongen. Det gäller även paraboler och balkonglådor, dessa ska placera på insidan av balkongen.
  • Det är inte tillåtet att ställa något utanför sin dörr eller i trapphuset.
  • Det är inte tillåtet att grilla på balkongen. Använd anvisade platser inom fastigheten.
  • Det är inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen såsom trapphus och tvättstuga.
  • Mata inte fåglarna från balkong eller fönsterbleck. Det faller till marken och kan locka till sig råttor och andra skadedjur.
  • Sortera rätt i miljöhuset och kör det som inte får vara där till närmsta återvinning.
  • Skaka mattor ute på gården. Om du gör det från balkongen eller fönstret riskerar grannen att få in det i sin lägenhet om de har fönstret öppet.
  • Till- och frånluftsventilerna ska alltid vara öppna för att få bästa ventilation i lägenheten.

Det finns även separata skötselregler för gemensamma tvättstugor.

  • Respektera tvättiderna.
  • Tvätta inte stora filtar, mattor, madrasser, skor eller dylikt i maskinerna.
  • Töm luddfiltret i torktumlaren.
  • Lämna alltid tvättstugan i bra skick.
  • Städa och plocka undan efter att du har tvättat färdigt.
  • Maskinerna och golvet ska alltid rengöras.
  • Släck belysningen och stäng dörren efter dig.
  • Lämna inte kvar någon tvätt efter ditt pass är slut.
  • Det är inte tillåtet att tvätta behå med bygel utan tvättpåse

Värna om vår miljö och sortera ditt avfall rätt.

Du ansvarar för sortering av dina sopor och avfall, vi för tömning av de gemensamma kärlen. Det är viktigt att avfall slängas i rätt kärl enligt anvisningarna i miljöhuset. Alla förpackningar som slängs ska vara rengjorda och hopvikta för att ta så liten plats som möjligt. Övrigt avfall ansvarar du själv för att transportera till närmsta återvinningscentral för sortering.

Värme för ett gott inomhusklimat

Vi arbetar med smarta, digitala, styrsystem för att skapa ett behagligt inomhusklimat med minsta möjliga belastning på miljön. Det innebär att vid uppvärmning av våra fastigheter tas hänsyn till väderprognosen de kommande tolv timmarna. Det tar ofta tid att värma eller minska värmen i en fastighet, men tack vare den här tekniken kan vi ligga steget före. Därför kommer du ofta uppleva att elementen är svalare på morgonen inför en varm dag och varma på dagen inför en kylig kväll. Med den här metoden får du som hyresgäst ett jämnare inomhusklimat även när utomhustemperaturen svänger kraftigt.

Snöröjning och halkbekämpning

Snöröjning och halkbekämpning utförs normalt mellan klockan 06.00 – 23.00. Vid extrema förhållanden kan det bli aktuellt med snöröjning även vid andra tidpunkter.
Vid halka använder vi sand, stenkross och vid behov använder vi salt.
Prioriterade platser snöröjs och halkbekämpas först.

Du som har en egen ingång, trappa eller parkeringsplats ansvarar själv för snöröjning och halkbekämpning på de platserna.

För din och dina grannars säkerhet

Vi arbetar dagligen för att ditt hem ska vara en trygg plats. Vi installerar rörelsestyrd belysning i trapp- och källargångar, underhåller buskage och gårdar för god sikt och byter löpande ut nycklar och traditionella dosor för portkod mot smarta taggsystem.

Brandvarnare

Det är obligatoriskt med brandvarnare i lägenheten. Vi som hyresvärd ansvarar för att brandvarnare ska finnas i din lägenhet och du som hyresgäst ansvarar att den fungerar. Skulle batterierna i brandvarnaren ta slut, ansvarar du för att batteriet byts. Saknas det en brandvarnare i din lägenhet, kontakta kundtjänst.

Brandrisk

Trapphus, loftgångar samt källargångar ska alltid vara fria från sådant som är brännbart, hindrar framkomlighet eller blockerar utrymningsvägar. Det gäller även barnvagnar, cyklar och annan privat egendom. Vi genomför regelbundna skyddsronder för din säkerhet. Föremål som olovligen är placerad i de allmänna utrymmena och utgör en brandfara konfiskeras. Dörrarna till våningsplan, trapphus, källarkorridorer och garage ska alltid hållas stängda för att förhindra spridning av eventuell brand. Vid misstanke om brand, kontakta räddningstjänst 112.

Säkerhetsdörr

En säkerhetsdörr ger ett ökat skydd vid både brand och för inbrott. Att ha en säkerhetsdörr kan också ge en viss rabatt på din hemförsäkring. Flera av våra lägenheter har säkerhetsdörr, men inte alla då flera av husen är äldre. Önskar du uppgradera till en säkerhetsdörr så kontaktar du kundtjänst för mer information.

Letar du nytt boende?

Sök

Använd sökformuläret nedan för att söka på webbplatsen